ChurpChurp

Nuffnang ads

Thursday 4 April 2013

Resepi Kuah Kacang Mudah

Salam...

Meh nak share satu lagi resepi mudah...biasa la kan saya paling suka cuba resepi yang mudah-mudah ni...dasar pemalas...hahaha...kali ni nak share resepi kuah kacang...

Macam biasa resepi ni adalah resepi dari mak saya jugak...ada satu hari tu en suami nak makan cucur udang...saya ok je nak buat cucur udang...senang aje kan...ehehheh...tapi boleh lak die cakap nak makan dengan kuah kacang tak nak makan dengan sos...ewahhh, memilih pulak dia tuuu...

Tak pe isteri mithali mesti kena turuti kehendak suami kan...hahahah...ape lagi kol tanya bonda saya la...bonda cakap senang je nak ooiiii nak membuatnye...ehheh...pastu bila mak bagi taw bahan dan cara-cara semua saya macam pelik...ehhh, betui ka mak ni...macam senang sangat je...kihkihkih...terbelagak pulakkkssss...=)

Percubaan pertama saya ternyata menjadi...en suami cakap sedappp nye yanggg...hehheh...rasa macam mak buat en suami cakap...ewahhh, tak abis-abis nak compare dengan masakan mak die tueee...huhu...

Lepas je percubaan pertama tu kerap jugak la saya masak kuah kacang ni...kadang-kadang makan dengan nasi impit...pernah juga saya bawa g opis...dan opismate pun cakap sedappp...mihmihmih...testimoni ni taw...lepas ni korang tak yah risau nak cuba resepi saya ni yea...hahahah

Resepi Kuah Kacang

Bahan-bahan
kacang tanah 250gm (dimesin separa halus)
gula putih 3 sudu
gula merah 3 sudu
serbuk cili 1 sudu (ikut suka korang nye tahap kepedasan)
secubit garam
air asam jawa
kicap pekat sedikit
air

Cara-cara
1. masukkan kacang yang dimesin dalam periuk...
2. kemudian masukkan gula putih, gula merah, serbuk cili, garam...kacau bagi sebati...
3. letak periuk atas api perlahan...masukkan air asam, kicap dan air biasa...agak-agak jangan pekat atau cair sangat...
4. kacau sampai didih...korang rasa la...ape-ape yang kurang rasa boleh la tambah ape yang patut...siap...=)

Mudah kan nak buat kuah kacang ni...yang pasti ianya sedap dan lazat...tapi biasa kalau orang sebelah selatan masak letak serai semua tu kan...yang tu saya tak berapa gemar sangat...ehhehe


Rupa kuah kacang lazat dan mudah ituee...


Bertambah sedap kalau makan dengan cucur udang rangup ini...=)

7 comments:

  1. bawang pun tak yah eh fiza...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaa...tak guna bawang pun...memang resepi yg mudah...huhu

      Delete
  2. Fiza, kacang tu kena yang dah digoreng ke?

    ReplyDelete
  3. kcg tu nk kna goreng n buang kulit dlu k x?

    ReplyDelete
  4. kacang tanah 250gm hidangan utk berapa org biasanya? :)

    ReplyDelete
  5. kak fiza, kacang tu masuk tanpa minyak ke? ke tumis dengan minyak juga?

    ReplyDelete
  6. aa...kacang kena goreng dan buang kulit dulu...goreng tanpa minyak...250 gm ni boleh la setenag periuk kecil...banyak gak sebenarnye...

    ReplyDelete

Thanks for droppin' the comments.