ChurpChurp

Nuffnang ads

Saturday 19 May 2012

kuih seri muka @ pulut sekaya

Atas permintaan seseorang arini aku nak bagi resepi kuih seri muka yang sedap ni...heheh...al kisah aku terbuat kuih ini sebab en suami hari hari dok tanya bila nak buat kuih seri muka macam mak dia selalu buat...aku cakap mana la aku reti nak buat kuih mak mak tue...=) susah kot kalau kuih melibatkan santan ngan pulut ni...tp dia suruh try buat jugak...asal aku tanya petang ni nak buat kuih apa, jawapan dia kuih seri muka la jugak...alahai....

Sebab nak jadi isteri mithali kan so, kena la buat jugak...kahkahkah...semangat en suami kol akak dia kat kampung tanya bahan apa yang nak kena beli cmua...cara cara cam mana nak buat semua tanya....malu aiii...=) tak cukup tanya kak ipar dengan mak aku pun aku kol tanya...bukan apa takut tak menjadi nanti...haha...so, demi suami tercinta aku pun try la buat...=)


 Jeng...jeng....jeng...ni la rupa kuih yang aku buat...menjadi dengan jayanya...hahah...sedap kata suami...huhu...i loike...=) nasib baik la tak lembik or tawar ke ape...cuma suami kata len kali buat bagi warna hijau nya terang lagi...so, percubaan pertamaku success...pas ni boleh la try buat kuih mak mak yang lain lak...kuih mak mak ni kuih yang susah nak buat la maksudnya...


ni rupanya bila da potong...elok je pulut dia tak lembik...actually nak buat kuih ni tak susah pun...cuma kena ikut sukatan bahan bahan dia dengan betul....mesti elok jadinya kuih nanti...cemua adiek badik aku tak percaya aku yang buat kuih ni...cesss, ingat ateh ni tak reti masak ke...kot mama yanti tue yea la...heheh...ateh ni pewaris masak masak dari mak taw....=) ni aku share resipi nye...

RESEPI KUIH SERI MUKA @ PULUT SEKAYA
* resepi ini untuk loyang@bekas yg kecik...loyang aku tu nipis je

pulut satu cawan (rendam dalam 20 minit)
santan 300ml (aku guna 1 kotak setengah,kotal yg 200ml tu) *lbh bnyak santan lebih lemak berkrim...=)
daun pandan 5 helai
telur 3 biji
tepung gandum 3camca besar
gula 3/4 cawan
garam secubit

1. tuang 150ml santan dalam pulut...pastikan paras santan tidak lebih dari pulut...masukkan juga sehelai daun pandan yang telah disimpul...kemudian kukus pulut sampai setengah masak...bila dah setengah masak keluarkan pulut dari kukusan dan tekan tekan pulut sampai mampat serata loyang...pastu kukus balik pulut tadi lebih kurang 10 minit...

2. masukkan telur, gula, garam, air daun pandan, tepung gandum dan lebihan santan kedalam pengisar...blend sampai sebati...da ciap tuang kan atas pulut yang telah dikukus tadi...kemudian kukus semula kuih sampai masak...nak tahu macam mana kuih da masak bila kita cucuk bahagian atas kuih tu dengan pisau@garfu kuih tak melekat...=)


p/s : harap kak ipar@mak ngah paham la ye...tak paham kol kol la kiter yg dah expert ni....hahah