ChurpChurp

Nuffnang ads

Sunday 13 May 2012

sagu gula melaka

sagu gula melaka puan fiza...=)

salah satu dessert kesukaan aku adalah sagu gula melaka...
sangat sedap manis and lemak berkrim...heheh
tapi kalu buat kat rmh aku ni aku sorg je la yg mkn pun...en suami cinta hatiku xsuka benda2 manis ni...dia nk yg pedas2 je...ptt la muka xmanis cam isteri dia ni...hahah...ampunnnn...=)
aku sangat suka kuih yg dibuat menggunakan gula merah...sedappp...
nah aku bagi resepi dessert yg senanggg + sedap sgt ni...

Resepi Sagu Gula Melaka
1 tin susu cair @ santan (aku suka susu cair lagi)
gula merah@melaka
gula pasir
sagu (rendam lbh kurang 20 minit)

cara-cara

1. masak sagu sampai kembang...sagu da kembang if warna dia bertukar jadik cam kristal...then korang basuh sagu yg da msk tu utk buang kanji nya...proses ni agak rumit sket...huhu. lepas da siap basuh letak dalam bekas dan letak dalam peti sejuk.
2. masak gula merah@melaka pulak...ikut suka korang la nk letak bnyk mn gula merah@melaka itu...campur sikit dgn gula putih utk menambahkan kemanisan air gula korg...letak juga seikat daun pandan utk mewangikan air gula...kacau smp memdidih...dah mendidih tue da masak la air gula korg...
3. cedok sagu letak dlm mangkuk, tuang susu cair atasnya, tuang gula merah atasnya...siappp...da blh mkn...=) klau korg guna santan kena masak dula la yea santan itu...setakat ni aku xpnh guna santan lg...huhu