ChurpChurp

Nuffnang ads

Friday 28 September 2012

Pengalaman Tak Manis Saya : Ectopic Pregnancy

Salam…
Hari ni saya nak cerita tentang pengalaman tak manis yang terjadi awal bulan Sept aritu…bukan ape saja untuk kenangan dan juga untuk panduan kawan-kawan alam maya yang sama-sama share pengalaman yang sama dengan saya nie…entry ni sangat panjang yea...=)

Saya ingat lagi tarikh 5/09/2012, awal-awal pagi saya buat UPT test sebab da 10hari period delay…tengok tengok muncul double line…agak terang double line tu…terus cakap kat husband…suka sangat kitaorang sebab penantian selama 8 bulan kawen taw…hehe…tapi 2,3 hari sebelum tu saya ade kuar darah warna coklat-coklat… so bila buat upt test tu cam pregnant rasa risau pulak… pagi tu jugak saya ajak husband g klinik…

Kita orang pergi klinik dekat sek 23 shah alam…doctor kat situ cakap saya dah 5minggu lebih pregnant. Then doctor nak scan untuk tengok baby kat dalam dah nampak belum…doctor tu tekan-tekan perut saya sebab katanya tak nampak baby…agak kuat die tekan pastu die tunjuk baby kat dalam rahim saya. Doctor cakap baby elok je kat dalam rahim saya…saya cerita pasal saya ade kuar darah coklat-coklat sikit, then doc cakap itu biasa je…die just bagi saya folic asid suruh makan dan pesan jangan buat kerja berat-berat. Lepas jumpa doc saya ngan suami g keje cam biasa la…

Lebih kurang pukul 4 cam tu dekat opis saya da rasa lain macam…rasa macam darah keluar makin banyak…member-member opis pesan esok pagi suruh saya g klinik buat buku merah ngan jumpa doc…malam dalm pukul 7 dekat rumah saya da rasa sakit dekat bawah perut…mula rasa sakit biasa-biasa je tp dalam pukul 9 tu saya da nangis sebab sakit yang dah tak boleh tahan lagi…lama jugak husband pujuk ajak g hospital tapi saya tak nak sebab risau…saya risau sebab ingat saya da gugur…time tu darah kuar dah macam period biasa tue…kol mak saya die suh g hospital jugak…

Saya sampai hospital ampuan rahimah (htar) dalam pukul 9 lebih…doc check semua dalam pukul 2 pagi baru saya boleh balik…scan sana sini taw…sakit sangat…=( doc dekat situ tak de cakap ape-ape pun…just cakap kena tunggu result darah kuar dalam masa 48 jam nanti dan kalau ade problem pihak hospital akan kol saya…dapat mc sehari je…so saya pun balik rumah dan buat kesimpulan sendiri ingatkan saya dah keguguran…sedih yang amat masa ni…tapi saya still rasa sakit dekat bahagian bawah perut… 

Awal pagi 7/09/2012 dalam pukul 8 pihak hospital kol suruh g hospital dengan segera…cuak saya masa ni…sampai je doc cakap result darah saya kandungan beta hcg makin naik…kandungan beta hcg dalam darah akan naik if kita mengandung saje…pastu saya kena buat upt test lagi…result nye + jugak…tapi bila scan tak nampak ape-ape dalam rahim saya atau dekat luar rahim…doc suruh masuk wad sebab die diagnosis saya ectopic pregnancy (kandungan luar rahim) dan cakap nanti pakar akan datang check saya sekali lagi dekat wad before kena operate…time ni saya da kena puasa…masa ni saya tak faham sangat apa itu ectopic pregnancy…blur+sedih sangat masa ni…petang dalam pukul 5 doc pakar datang, lepas scan die cakap xsure lagi ectopic pregnancy so xperlu buat operation lagi…saya kena amek darah dan tunggu 48 jam lagi untuk resultnye…result kuar still darah naik lagi tapi sedikit tak macam normal pregnancy…scan lagi dan masih tak nampak ape-ape dan saya pun tak rasa ape-ape sakit dah…so, doc amek darah dan kena tunggu resulnye 48 jam lagi…dengan penuh kesabaran saya stay lagi dekat wad…

13/09/2012 result darah yang ketiga kuar…tunggu doc pakar datang…then dia cakap sure ectopic pregnancy dan suruh saya puasa untuk proceed to operation…dalam pukul 6 petang saya nye operation…tunggu punya tunggu sampai pukul 10 malam nurse cakap operation tunda esok pagi sebab bilik OT ade kecemasan…saya kol husband suruh belikan saya nasi sebab seharian saya puasa…masa ni saya da sakit kepala + demam…lepas je saya makan 3 suap nasi terus perut saya sakit yang amat…ingat gastric tapi sakitnya dekat bahagian bawah perut…nurse kol doc on call yang bertugas…doc datang dan bawa saya g scan…die cakap da ade bleeding sikit dalam rahim saya…kena buat operation secepat mungkin…so saya kena teruskan puasa lagi…malam tu saya tak boleh tdo langsung…risau sangat…

14/08/2012, seawal 7 pagi nurse dah suruh saya siap sedia untuk ke bilik OT…dalam kul 8.30 dieorang tolak saya masuk bilik OT…saya sedar lebih kurang pukul 2 petang…da dekat wad masa tu…buka je mata nampak husband saya kat sebelah…saya nangis je…tanya husband pukul brape saya kuar bilik OT, die cakap dalam 1 lebih…lebih kurang 5jam saya kat dalam tu…lama nye…pastu saya tdo semula…2 ari baru hilang kesan ubat bius…esok nye baru saya boleh balik rumah setelah 8 ari dalam wad…

Saya lupa pulak ape ntah istilah operation untuk saya ni…yang saya tahu Doc tebuk 3 tempat dekat perut saya…masukkan kamera untuk tengok baby dekat mana…Doc cakap baby dekat tiub sebelah kiri saya…so tiub da kena potong untuk keluarkan baby…nasib baik tak sempat pecah kalau tak mungkin lebih teruk kesannya…yang lain semua ok…tiub may b akan pulih tapi amek masa la…so, tiub sebelah kanan je yg ok sekarang…doc suruh saya planning, selepas 6bulan baru boleh pregnant semula… puas dah saya menangis…husband la orang yang banyak pujuk saya…saya malas dah nak pikir sangat sebab dah terlalu banyak pikir…=) kalau ade rezeki, InsyaAllah mesti Allah akan bagi…Cuma kita tak tahu lambat atau cepat je…dan kita kena terus berusaha dan berdoa je…

Alhamdulillah sekarang kesihatan saya dah bertambah ok…insyaAllah, nanti saya akan tulis entry tentang ape yang doc nasihat untuk saya untuk menghalang kejadian macam ni berulang lagi…moga moga cepat la rezeki saya nak dapat baby lagi yea…hehe…kawan-kawan sekalian tolong la doakan untuk saya…=) kot-kot sapa yang pernah jadi macam saya ni dan ade ape-ape nak kongsi ngan saya boleh je email or comment kat blog saya ni…inilah pengalaman yang tak mungkin dapat saya lupakan…
Insan-insan yang tanpa jemu menjaga saya...terutama yang dekat tengah tu...sayang sangat kamu en suami...=)

11 comments:

  1. dugaan. banyak2 kan bersabar. insyaallah dapat baby tak lama lagi. =)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum fizah..banyakkan bersabar ..fizah jadi insan terpilih..ALLAH sayang fizah.fizah kuatkan semangat ya ..insyAALLAH ALLAH tahu masa yang terbaik untuk fizah dan suami dapat anak .saya doakan fizah cepat sembuh dan jangan lupa jaga kesihatan..makan ubat k.from nafisah langkawi

    ReplyDelete
  3. waalaikumsalam...tq yea sailaf n nafisah...moga doa kalian dimakbulkan Nya...amin...

    ReplyDelete
  4. Dugaan untuk fiza, sabar dan terus berdoa insyaAllah..

    MJ pun ada tebuk 3 lubang kat perut, tapi tu endometrio cyst :)

    salam perkenalan dari MJ

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam perkenalan juga untuk MJ...ye ke...boleh la kongso cerita ngan fiza...baru buat ke...

      Delete
  5. Terima ksh kerana berkongsi kerana skrg sy mngalami perkara yg sama mcm awk...:(

    ReplyDelete
  6. salam fiza. sedih kan bila kena ectopic especially on 1st pregnancy. sy pun kena laparoscopy bulan 6 lepas & kena buang tiub kiri jugak. tp alhamdulillah skrg dah pregnant lagi. esok check up but rasa nervous sbb takut dgn pengalaman-tak-manis tu.

    ReplyDelete
  7. Salam.. Sy pun baru je lepas lalui pengalaman ni.. Sy dah 5 tahun kawin.. Tp belum ada rezeki untuk ada anak lagii.. Lepas buat semua medical check up.. Di dapati tube sebelah kanan sy tersumbat.. Jd 22/7/14 sy dah jalani 1 operation laparoscopic dye + salphingolisis.. Di mana nak betulkan tube yg tersumbat tu.. Tapi tak sangka selepas operation tu Allah beri nikmat mengandung.. Tapi pada ketika itu sy sendiri pun tidak menyedari yang saya dah hamil.. Bermulanya kisah period sy xregular.. Pada 18/9/14 sy nak pergi kerja pukul 11am.. 1/2jam sebelum suami nak hantar pergi kerja tiba2 sakit perut di bahagian kanan secara mencucuk2.. Masa ni nak duduk xboleh nk gerak xboleh nak baring sakit.. Serba xkena.. Relax sekejap ingatkan boleh reda.. Tapi makin sakit.. Suami terus bawa naik kereta pergi klinik GH yg terdekat dengan rumah sebab sy bekerja di private hospital di KL.. Nak g KL tengahhari confirm jem.. Sampai klinik GH die tanya kenapa cakap la sakit perut so dorg just check urine feme samada ada infection pada urine x.. Bila jumpa DR plak, sy ckp sakit perut masa tu dah berpeluh2 sakit sangat.. Boleh DR cakap datang sbb nak mc je.. Angin la sy mse tu dah la sakit.. Die tanya period bila last sy bgthu la.. Die suruh baring untuk check perut.. DR tekan perut sebelah kanan sakit.. Die pun diagnos mungkin appendix.. Sy tanya dia biasa appendix mesti demam dan sakit berterusan.. Tapi sy baru je sakit dan xdemam.. Die jawab xsemestinya.. Sy pun kerja bahagian perubatan serba sedikit sy faham.. Die tanya kenapa xterus pergi hospital tempat kerja sy.. Sy jawab da terlalu sakit.. Xsempat lagi nak g sane.. So dr just bg injection im tramal untuk tahan sakit.. Sy pun ada minta DR buat surat refer g tempat kerja sy... Yela die diagnos appendix kan... Sakit da mula reda masa tu.. Tiba di hospital tempat sy kerja sy bg surat refer pd Dr medical officer (mo).. Bukan Dr pakar.. Byk prosedur untuk staf tempat kerja sy ni..

    ReplyDelete
  8. Selepas dah buat scan abdo + pelvic dan check urine tapi tak termasuk upt..Alhamdulillah xde apa2.. Appendix pun normal.. So Dr (mo) diagnos infection pundi kencing tapi masa kencing xsakit.. So on antibiotic... Keesokkan harinya 19/9/14.. Selepas mandi tiba2 sakit yg sama datang semula..15minit cuba tahan sakitnya, xtahan sangat terus call suami.. Sejam jugak nak tunggu suami sampai rumah.. Kitorang terus g hospital sy kerja.. Sampai je terus check sy cerita yg sakit sangat kat bahagian ari2 sebelah kanan.. Die check perut tekan2 sikit Dr (mo) ni ckp xada pe2 ni.. Teruskan makan antibiotic... Die check kat vagina ada darah sikit keluar.. Boleh die cakap baru lepas bersama ke.. Sabar je la Dr (mo).. Bagi ubat lepas tu balik... Masih tak tahu punca sakit... Dua hari xrasa sakit tu lagi.. So ingat da ok.. Hari ke-5 22/9/14...sewaktu di tempat kerja sakit yg sama menyerang lagi... Terus g jumpa Dr(mo).. Tanpa berfikir panjang sy sendiri minta untuk refer pakar O&G.. Jumpa prof.. Cerita apa yg terjadi dalam tempoh 5hari ni.. Sakit sangat2 tanpa tahu apa pyncanya.. Prof buat scan kat rahim.. Prof hanya diam dan tnya awak pregnant ke.. Sy jawab xpasti sebab period ada datang... Prof hantar sy pergi lab utk check urin samada pregnant atau tak... Masa sy ambil result upt sy +ve.. Masa ni xtau perasaan bagaimana.. Mestila gembira selepas 5tahun baru kali pertama hamil selepas buat surgery bulan lalu dengan prof ni juga.. Bagi result dekat prof, tapi prof xhappy.. Die cakap masa die scan tadi uterus kosong tapi tube sebelah kanan bengkak.. Allah je yang tau bagaimana perasaan sy.. Terus menitis airmata bila dapat tahu sy hamil luar rahim.. Begitu cepat Allah tarik kegembiraan sy.. Terus book ot @ 1pm. Masa tu pukul 12pm.. Suami sy dah hubungi die otw datang.. Surat kebenaran operation pn sy dah tanda tangan.. Operation laparoscopic salphingectomy (ectopic pregnancy). Terus buat addmission.. Suami pun dah sampai.. Sy ceritakan apa yg berlaku..

    ReplyDelete
  9. Sampai dekat ward terus bersedia utk gerak g ot.. Suami pun bagi sikit sokongan.. Sy pula memang kerja kat dewan bedah... Sampai dekat ot, kawan2 sambut,semua xsangka sy pregnant.. Semua happy sy pregnant tapi sedih sebab ectopic pregnancy... Semua cuba ceriakan sy.. Tpi naluri wanita pasti berguguran jua airmata ni.. Keinginan untuk menjadi ibu tu tinggi sebab 5tahun tunggu... Operation dimulakan selepas sy tidur under GA.. Operation mula pukul 1.30pm.. Selesai 3pm... Xde la lama sangat.. Kira standart operation la ni.. Sampai dekat ward pukul 3.30pm.. Masih mai2 masa tu tapi boleh dengar orang bercakap dgn kita.. Pukul 5pm prof dtg melawat sy.. Bertanya kabar bagaimana selepas operation.. Prof bgtahu sy bernasib baik kerana cepat sebab kantung sudah nipis dan hampir2 pecah... Sy juga ada melepaskan sedikit rasa kecewa kerana Dr(mo) xdapat mengesan punca kesakitan yg sy lalui selama 5hari.. Tapi sy redha mungkin Allah nak berikan sy sesuatu yg lebih indah walaupun kegembiraan yg di beri hanya seketika... Sy di beri cuti rehat selama 2minggu.. Inilah cerita sy..

    ReplyDelete

Thanks for droppin' the comments.