ChurpChurp

Nuffnang ads

Monday 20 May 2013

Rendang Puan Fiza

Salam...

Hari tu saya ade cakap teringin nak makan rendang kan...pastu bercita-cita nak buat sendiri lak tu...tinggi betui cita-cita ku...kuikuikui...tapi kannn untuk pengetahuan korang cita-cita ku itu dah tercapai ponggg...hahaha...Rendang Puan Fiza dah menjadi...oyeahhh...=)

Ini percubaan pertama saya masak rendang yea...alhamdulillah, berjaya jugak saya buat...hahah...lepas ni masa raya boleh la saya tunjuk kehandalan saya masak rendang kat semua orang...tambahan dekat adik beradik ku itueee...=)

Raya tahun lepas mak mertua ada tanya saya pandai tak masak rendang sebab beliau tak pernah buat...gelengan je saya mampu bagi...hahah...tapi don't worry wahai mak mertuaku, menantu mu ini dah tahu cam ne nak masak rendang...walaupun baru sekali masak dah cakap tahu....apekah sifat ini??? riakkk benarrr...mihmihmih...takpe lepas ni kita cuba banyak kali lagi biar terror...baru boleh masak untuk mak mertua ku itu...

So, ape lagi mari kita kongsi resepi dengan semua menantu-menantu yang masih tak tahu masak rendang kat luar sana nun...pasni korang pun boleh riak cam saya...hahaha...asalnye resepi ni saya pun mengoogle jugak...resepi ini hasil campuran beberapa resepi di alam maya...=)

Resepi Rendang Ayam

Setengah ekor ayam
Setengah kotak santan pek yang kecil (saya letak tak sampai setengah)
Sehelai daun kunyit
2 sudu besar kerisik
2 sudu gula merah
1 keping asam keping
Garam

Bahan untuk di mesin

2 batang serai dipotong halus
2 inci kunyit hidup
2 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
2 inci halia
2 inci lengkuas
cili padi (optional kalau nak pedas)
10 tangkai cili kering


Ini antara bahan untuk dimesin...mesin tu jangan sampai halus sangat yea...


Antara bahan utama untuk masak rendang ayam ni...


Kerisik mak mertua buat...sedap...simpan dalam peti sampai beku jadinya...sebenarnya tak tahu nak masak apa guna kerisik ni...itu yang sampai membeku dalam peti sejuk...=)

Cara-cara memasak rendang


Panaskan sedikit minyak...masukkan bahan yang telah di mesin bersama dengan ayam...masak biar sampai air ayam kering...


Bila air ayam nampak dah kering masukkan santan, asam keping...biar sampai mendidih...lepas dah mendidih boleh masukkan garam, gula merah ikut rasa kesedapan korang...boleh tambah air sedikit masa ni...masak dengan api yang perlahan yea...


Apabila dah jadi macam dalam gambar @ pecah minyak kot orang cakap boleh la masukkan daun kunyit yang di potong halus...biar kuah kering sikit...baru mengancam...=)


Siap dah rendang kita...senang je kan...nampak sedap ke tak niii...rupa rendang tu ade dah kan...ehhehe...mula-mula nak buat tu risau je jadi rupa masak lomak or sambal ayam...nasib baik ade rupa rendang nye...dan en suami pulak kata sedap...=)


Makan rendang dengan nasi impit je...nak buat ketupat tak mampu lagi rasanya...tunggu 5 tahun lagi kot kita belajar buat ketupat pulakkk...heheeh

Selamat mencuba rendang ayam mudah ini yea kawan alam maya sekalian...raya pun nak dekat dah kan...ape lagi masa ni la nak belajar masak benda baru macam puan blog ini...huhu...akhir kata moga ketemu lagi di lain episod masakan yea...=)

2 comments:

Thanks for droppin' the comments.