ChurpChurp

Nuffnang ads

Monday 5 November 2012

Kebaikan Yogurt

Salam...
hari-hari mesti makan ni...lazat....=)...pic pinjam dr en google
Rasanya kebanyakan rakyat Malaysia tidak gemar untuk memakan yogurt...lagi-lagi kita yang tinggal dekat kampung kan...bukan nye ape maybe sebab dari kecil lagi ibu bapa kita jarang mendedahkan kita dengan makanan ni...macam mana dieorang nak mendedahkan dekat kita kalau dieorang pun tak tahu kebaikan nye...hehe...kalau dekat negara luar kebanyakan makanan harian dieorang mesti mengandungi yogurt...saya perasan sebab selalu tengok channel AFC...=)

Mari sama-sama kita baca ape kebaikan mengamalkan makan yogurt nie...=)

1. Beberapa strain probiotik meningkatkan kadar imun tubuh
Probiotik bacteria yang terkandung di dalam yogurt dikatakan dapat membantu mencegah penyakit radang usus melalui mengubah mikrofora pencernaan.  

2. Bagus untuk wanita lepas bersalin
Bagi wanita dalam pantang yang ingin kembali ke bentuk asal yakni betuk badan sebelum hamil (bertujuan menambat hati suami), khasiat yogurt adalah yang terbaik kerana ia makanan berserat tinggi selain mengandungi pelbagai khasiat diperlukan untuk membekalkan susu kepada bayi.

3. Membantu sistem penghadaman
Bakteria yang terkandung di dalam yogurt berfungsi membantu menghadamkan laktosa (gula semulajadi dalam susu). 

4. Mencegah jangkitan pada vagina
Infeksi atau jangkitan Candida pada vagina merupakan masalah yang banyak dialami wanita pengidap diabetes. Menurut kajian, wanita diabetes yang mengambil  yogurt dalam menu seharian mereka didapati mengalami penurunan (pH) serta pegurangan infeksi candida.

5. Meningkatkan kekuatan tulang dan mencegah osteoporosis
Antara khasiat yogurt yang amat tinggi nilainya ialah yogurt mengandungi lebih banyak kalsium, vitamin A, tiamina, niasin dan riboflavin daripada susu.  Di samping itu, yogurt juga kaya dengan zat besi, fosforus dan kalium.

6. Menurunkan kadar kolesterol
Yogurt, susu asidophilus (dari bakteria L. acidophilus) dan susu bifidus (dari bakteri a Bifidobakterium bifidum) mampu menurunkan kolesterol darah. Ini adalah kerana zat faktor antikolesterol yang mencegah kerja enzim pembentuk kolesterol. 

7. Membantu mengurangkan berat badan
Menurut kajian terbaru yang telah diterbitkan di dalam International Journal of Obesity, 2005, hasil kajian mendapati responden yang mengambil yogurt rendah lemak di dalam hidangan mereka didapati dapat mengurangkan berat badan kerana kandungan kalsium di dalam yogurt.

Saya dulu pun tak suka makan yogurt ni sebab rasanya masam...tapi entah bila mula suka makan saya pun tak ingat...sekarang kalau boleh hari-hari nak kena makan...suka jenama Marigold dengan Nestle...perisa buah-buahan....yang asli tak sokaaa, masam sangat...heheh...bila dah hari-hari rasa nak makan saya terfikir jugak kesannye...takut la pulak kalau selalu makan tak elok pulak kan...tapi hasil saya menggoogle rupanya yogurt ni banyak kebaikan nye seperti yang saya kongsikan dekat atas...tenang rasa hati sebab boleh makan hari-hari...haha...

Kalau dah memang tak boleh sangat nak telan yogurt ni kita boleh masukkan dalam masakan atau buat salad buah buahan...kena cuba dulu baru tahu ape pilihan tekak kita...hehe...so, ape lagi mari la semua kita jadikan yogurt makanan amalan harian kita...banyak kebaikan nye kan dan semestinya boleh kuwussss....=)

1 comment:

Thanks for droppin' the comments.