ChurpChurp

Nuffnang ads

Sunday 4 November 2012

Resepi :: Nasi Lemak

Salam...

Selamat berhujung minggu semua...weekend ni saya dan en suami tak kuar g mana-mana pun...asyik hujan je tu yang malas nak kuar...kuar lunch je...minggu ni mood en suami nak makan kat luar aje...so, pn isteri dia ni syok la sebab tak payah masak...huhu...sekali sekala apa salahnye kan...=)

Enty ni saya nak kongsi resepi nasi lemak ibunda saya...lepas je kawen en suami asyik la suruh saya buat nasi lemak...masa tu saya tak pandai lagi masak-memasak ni...lepas menuntut resepi dari mak saya baru saya berani nak masak sendiri...bukan ape takut bab nak masak nasi lemak tu...takut nasi mentah or terlebih santan ke...huhu

Tapi tak pe, sekarang saya dah terror masak nasi lemak taw...sebab selalu sangat buat kot...nasi lemak ni antara makanan favourite kami gak...lepas ni boleh la saya try masak nasi lain lak...=)

Bahan untuk nasi lemak::
Beras 3 cawan
Santan 1 kotak kecil (250 ml)
Air 3 cawan
Garam
Bawang merah 2 ulas **
Bawang putih 2 ulas **
Halia  1 inci **
Bahan tumis (bunga lawang, kulit kayu manis dan kawan-kawannya)

Cara-cara:: 
 - Hiris halus bahan bertanda **
 - Masukkan sedikit minyak dan tumis bahan hirisan, bunga lawang dan kawan-kawannya...
 - Tumis sampai naik bau kemudian tutup api...
macam ni rupanya bila kita tumis bawang semua...
 - Kemudian masukkan beras yang sudah dicuci, santan,air dan secubit garam...kacau sedikit...
   kalau nak nasi lemak berwarna boleh masukkan sedikit serbuk kunyit...
 - Masak nasi macam biasa...bila dah mendidih kacau nasi biar sebati...

da siap untuk dimasak...
ni la rupa nasi lemak bila dah siap dimasak...cun kan...heheh
antara lauk yang paling wajib dimakan dengan nasi lemak...
nasi lemak biasa namanye...=)
Emm...senang je kan nak buat nasi lemak ni...buat sendiri rasa sangat puas bila makan...boleh makan banyak pulak tu...hehe...selamat mencuba semua...=)



No comments:

Post a Comment

Thanks for droppin' the comments.