ChurpChurp

Nuffnang ads

Sunday 25 November 2012

Puding Caremal Ku yang Pahit+Manis Akhirnya...

Salam...

Suatu hari tu melawat blog cik arianna ni...die pulak post resepi puding caremal yang simple...ape lagi saya pun tertarik la nak mencuba nye...bukan ape tengok resepi nye mudah sangat...bahan-bahan yang digunakan pun sikit aje...terus set kat mind weekend nak buat...heheh...

Saya suka makan puding ni tapi tak penah cuba buat...selalu adik saya yang pandai buat puding ni...saya makan je...tapi seingat saya resepi adik saya lain kot...susah sikit nak buat...sebab tu saya malas nak buat...tapi dah jumpa resepi mudah ni ape lagi, lets tryyy...=)

Resepi copy dari blog cik arianna...saya pinjam resepi kamu yea...=)

Resepi : Puding Caremal
Bahan-Bahan
5sudu besar gula
4 biji telur
1/2 tin susu pekat
1/2 tin air (guna tin susu tadi)
esen vanilla
secubit garam

Cara-cara
1. Masak gula untuk jadikan caremal atas loyang...korang masak sampai gula jadi warna kuning je taw...jangan sampai merah+cokelat...nanti caremal rasa pahit...saya punya dah terpahit...huhuhu...da siap masak ratakan biar penuh permukaan loyang dan biarkan ia sejuk...

2. Pukul telur sampai kembang...biar berbuih macam dalam gambar ni...=)

3. Masukkan 1/2 tin susu pekat...kacau...kemudian masukkan 1/2 tin air...kacau lagi biar sebati...

4. Masukkan secubit garam dan esen vanilla...kacau lagi...

5. Pastu boleh tuangkan aduanan atas loyang yang ade caremal tadi...masukkan ia kedalam periuk kukus...kalau ikut resepi cik arianna die kukus 10 minit aje...tapi saya kukus lebih kurang 20 minit...sebab masa 10 minit tengok macam tak masak lagi je...hehe...dah masak korang masukkan dalam peti sejuk...


6. Dah sejuk boleh telangkupkan atas pinggan...nampak tak caremal saya sudah hangit...terlebih masak sudah....hahah


Siap sudah puding caremal saya...cantik kan texture nye...walaupun rasanya agak sedikit pahit tetapi still lazat...heheh...tak pe lain kali dah tahu macam mana nak masak caremal tu...separuh dah saya makan...makan sorang-sorang je la, en suami biasa la bukan suka benda-benda manis nie...ape lagi cuba la resepi mudah ini...=)



No comments:

Post a Comment

Thanks for droppin' the comments.