ChurpChurp

Nuffnang ads

Sunday 3 March 2013

Kari Ikan Utara Mai

Salam...

Tajuk bikin gempak je kannnnsss...hahah...biasa la orang utara memang cam ni...setahu saya kalau orang asal dari utara ni sifatnye ganas-ganas sikit...bahasa pun agak kasar...kalau orang yang tak biasa dengan perangai kami mesti sokmo kecik hati...walau pun ganas dan kasar tapi kami orang utara adalah antara yang bersifat paling peramah dan mesra alam taw...hahah...ini pendapat umum yea...hasil kajian oleh Profesor Norhafizah Ismail...mihmihmih...gurau ajeeee...=)

Sebenarnye nak kongsi resepi kari ikan ala mamak style...mak saya punya resepi...turun temurun dari arwah tok sebelah bapak saya...kari mami Penang ni taw...heheh..


Resepi Kari Ikan  

Bahan-bahan
Ikan kembong 6 ekor
Santan secawan (campur santan pekat separuh dan santan cair separuh)
Rempah ikan 3 sudu besar (saya guna jenama Babas)
Serbuk cili 1 sudu besar
Bawang merah 5 ulas *
Bawang putih 3 ulas *
Tomato sebiji dipotong 4
Cili hijau 2 biji dibelah 2
Kacang bendi @ terung
Daun kari
Sedikit halba campur
Air asam jawa

 - Bahan betanda * dimesin halus
 - Rempah dan serbuk cili digaul sebati dengan sedikit air

Cara-cara


Masukkan sedikit minyak dalam periuk...tumis halba campur dan daun kari...tumis sampai kekuningan...


Bila dah kekuningan bahan yang ditumis tadi masukkan bawang yang dimesin tadi...masa ni kan kalau jiran lalu depan rumah mesti cakap amboi sedap nye bau...heheh...biar seketika sampai baunye betul-betul menusik kalbu...

Masukkan campuran rempah pulak...masak sampai naik minyak...pasti kan rempah betul-betul masak yea...


Bila rempah dah masak masukkan air asam jawa, tomato dan cili hijau...biar seketika...lepas tu masukkan santan...agak-agak la yea santan tu...tuang sikit demi sedikit...saya tak suka kari yang berlemak sangat...so, kadang-kadang tak sampai secawan santan pun saya guna...saya suka kari saya warna merah...heheh

Biar didih seketika...nampak je buih naik sikit tu korang masukkan ikan dan kacang bendi @ terung yea...kacau seketika...bila kari betul-betul mendidih boleh la padamkan api...


Maka siap lah kari ikan mamak style saya...terliur tak korang...makan dengan roti pun sodap ni...heheh...actually saya jarang masak kari ni...so, tak de la terror sangat pun sebab tak selalu buat kan...sebabnye en suami tak suka sangat kari-kari ni...Melayu tulen kannnnnn...=)

So, ape lagi lets try korang...Kompem sedap bagi sapa yang suka makan kari tu...kalau tak cuba memang rugi...terlebih promote pulak...hahah


Inilah lauk makan tengah hari kami berdua hari ini...kari ikan, ikan kembong goreng, sambal tauhu dan sayur pak choy...Alhamdulillah...=)

No comments:

Post a Comment

Thanks for droppin' the comments.