ChurpChurp

Nuffnang ads

Saturday 9 March 2013

Pengalaman Memperbahrui Lesen P

Salam...

2, 3 hari lepas saya g JPJ Shah Alam sebab nak renew lesen saya yang dah hampir 3 bulan tamat tempoh...hehe...itu pun sebab en suami asyik bising dekat saya...kalau ikut saya entah bila saya nak g buat tak taw la...

Sebabnye sekarang dah ade driver terhebat kan...saya jadi co pilot udah le...malas betul nak drive sekarang...huhuhu...lagi pun saya sejak kawin ni jarang sangat pandu kereta...risau pulak lama-lama jadi takut nanti...perangai buruk ni kena cepat-cepat di buang...bukan ape rugi la ade lesen tapi tak boleh pandu kereta pun...lesen buat perhiasan aje bak kata en suami...hahah...

Tak pa saya dah janji dengan dia lepas ni biar saya yang drive masa hantar saya g kerja tu...kahkahkah...ala,saya taw die tu nak saya pandu kereta masa balik kampung la tu...selalu balik kampung saya tidur je die yang kena drive sorang-sorang selama 5jam lebih...mihmihmih

Eh, sebenarnye nak cerita pengalaman g renew lesan kan...heheh...mula-mula kita orang g Pejabat Pos...tapi akak dekat kaunter tu cakap nak renew lesen P kena buat kat JPJ...adui, bergegas la kita orang ke sana pulak...kompem la ramai manusia kat sana...cari parking pun dah 15minit...kenapa yea parking kat JPJ ni kena bayar??? mahal lak tu...


Ha, ini no yang saya dapat...


Dan ini pulak no kat skrin sekarang...wah, lebih kurang 50 orang lagi saya kena tunggu...en suami terus ajak saya balik...saya cakap tunggu kejab kita tengok laju tak no nye bergerak...heheh...5 minit tunggu tengok macam ok je no nye bertukar...kita orang pun stay je la...


Semuanye sabar menanti giliran masing-masing...rasa nye hari-hari kot suasana kat JPJ ni macam ini...sentiasa ramai orang...=)

Lebih kurang 30 minit jugak la kita orang tunggu sebelum giliran saya ni sampai...cepat jugak kan...tak de la sampai tersengguk-sengguk tidur...hehe...siap je terus berdesup balik office...terlebih rehat pulak hari ni...kuikuikui...Alhamdulillah, selesai jugak hal ini...=)


Ada 12 kaunter dekat bahagian depan ni...tapi masa saya tengah tunggu giliran hanya 4 kaunter je yang buka...kalau lebih kaunter yang dibuka mungkin lebih cepat urusan saya kannn...huhuhu

Dan saya nak bagi taw beberapa info yang saya dapat masa renew lesen itu...

Antara info untuk renew lesen P (Percubaan) kepada lesen biasa

1. Hanya boleh dibuat dekat JPJ aje yea...dekat Pejabat Pos tidak boleh.

2. Kena bawa bersama lesen P dan sekeping gambar pasport.

3. Lesen seterusnya mesti diperbaharui sebelum tarikh hari lahir kita yea...sistem baru ni kan guna tarikh lahir sebagai tarikh tamat tempoh lesen...kalau lebih satu hari pun die akan charge untuk harga 1 tahun...(ini untuk semua lesen).

4. Itu aje...hahaha

9 comments:

  1. ok, kalau nk plg sng renew roadtax pulak..
    mungkin lepas ni nk guna..sy ad cara nye..
    guna emel..sng je..jimat masa + tenaga.. baca entry tu kt blog sy..
    http://belogzeera.blogspot.com/2012/11/perbaharui-insurans-raodtax-anda.html

    ada 5% diskaun utk kwn2 blog tw =)

    ReplyDelete
  2. ikut brape tahun kita nak renew...setahun rm30 kot...lupa pulakkk...hehe

    ReplyDelete
  3. salam,,,baru nk renew lesen P dah dekat setahun tamat..huhuhu...

    follow blog sy juga http://ibuayahequalhumairah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Kalau lebih satu hari, then dorang akan charge untuk setahun kan macam tulis kat atas tadi? So nak tanya, charge setahun tu berapa? Saya dah lewat 2 minggu dah ni. Takut pulak nak pergi JPJ

    ReplyDelete
  5. Nak tanya kan kat atas tu cakap kalau lebih sehari pun akan kena charge untuk setahun kan? Berapa kena charge erk sebab saya dah lewat 2 minggu dah ni. Student pulak tu. Tak lalu saya nak bayar mahal mahal sangat ni

    ReplyDelete
  6. salam kalau lambat renew p ke full kena denda tak? saya dah lambat hampir 3 bulan ni . tempoh tamat boleh sehingga bila ye? mohon reply

    ReplyDelete
  7. salam kalau lambat renew p ke full kena denda tak? saya dah lambat hampir 3 bulan ni . tempoh tamat boleh sehingga bila ye? mohon reply

    ReplyDelete

Thanks for droppin' the comments.