ChurpChurp

Nuffnang ads

Thursday 14 February 2013

Kesukaan Saya

Salam...

Semalam masak makanan kegemaran saya pulak...asyik masak makanan kegemaraan en suami je kan...huhu...sekali sekala nak jugak ikut tekak kita kan...dulu-dulu kalau makan kat kedai mesti saya oder nasi paprik...suka sangat...sekarang dah kurang sikit..tak tahu la kenape....=)

Macam biasa balik je keje cakap dekat en suami nak masak ayam masak paprik...angguk je die...sebab kalau membantah die kena fikir sendiri nak saya masak ape...hahaha...pastu singgah pasar malam jab beli sayur mayur untuk paprik saya...


Ini la rupanye paprik saya tu...nampak sayur je lebih dari segalanye...ahaha...saya masak paprik ayam ni...en suami kata syedapppp...sukeee...=) Lama dah sebenarnye saya tak masak lauk ni...

Senang je nak masak paprik ni...mai saya bagitaw cam ne yea...

Resepi Paprik Ayam

Bahan-bahan
Ayam yang dipotong kecik-kecik
*Bawang besar 1 biji
*Bawang putih 4 ulas
*Halia 2 inci
Karot
Bunga kubis @ ape je sayur yang korang suka
Cili mesin 2 sudu
Cili padi ikut suka berapa banyak korang nak kepedasannye
Sos tomato 2 sudu
Sos tiram 2 sudu
Bawang besar 1 biji dihiris tebal-tebal
Serai 2 batang diketuk
Daun limau purut 5 helai

bahan bertanda * dimesin halus

Cara-cara
1. Tumis bahan bertanda *...bila dah naik bau masukkan ayam...
2. Masukkan cili mesin...kacau seketika
3. Masukkan cili padi,sos tiram, sos tomato, serai, daun limau purut, gula dan garam...biar mendidih...
4. Akhir sekali masukkan segala sayur dan bawang yang dihiris...kacau seketika...siap


Ditambah dengan 2 lauk ni lagi je pun dah cukup bagi saya...telur dadar dan kangkung goreng belacan...en suami sekarang kalau makan nasi mesti nak ade sayur hijau...entah kenapa tak tahu la...konon nak menjaga kesihatan la tu...eheee....

Malam ni cuti masak...makan kat luar je...plannye en suami ajak g makan satay kajang...nak belanja adik die katanye sebab esok dah nak balik kolej...tapi die malas pulak tiba-tiba nak drive jauh-jauh...makan dekat kedai favourite kita orang je la...nanti saya cerita tentang kedai yang kami selalu g makan ni yea...kedai kesukaan kita orang dari zaman cintan cintun lagi...=)

2 comments:

  1. sama la cara kita masak...cuma akak guna cili sos

    ReplyDelete
  2. yeka...saya tgk kat blog akak la, akak ckp msk paprik...tu yg teringin...heheh

    ReplyDelete

Thanks for droppin' the comments.