ChurpChurp

Nuffnang ads

Saturday 15 December 2012

Karipap Sardin Saya

Salam...

Hari ni saya terajin sikit...huhu...terajin membuat kuih untuk makan petang...hahah...terajin kunon...padahal tak masak untuk lunch itu yang boleh nak buat kuih petang-petang ni...kalau tak jangan harap lerrr....=)

Disebab kan en suami ku itu yang tidak suka makan kuih manis-manis maka puan isterinya ini terpaksa la merajinkan diri membuat kuih yang berunsurkan kepedasan...tanya dia nak makan kuih ape...jawabnya karipap sardin...wah wah wah, karipap tueeee...awat la nak makan kuih yang SENANG sangat nak membuatnye en suami oooiiii...tapi tak pe akan ku cuba buat demi mu sayang...=)

Malam semalam lagi dah kol mak tanya nak buat tepung karipap tu macam mana...sebab karipap mak saya terbaik...huhu...tapi en suami kata nak karipap macam mak die buat...ewah ewah, die tak rasa lagi karipap resepi mak saya ni...orang lelaki macam tu la...kalau suruh masak mesti nak rasa macam mak dieorang...hamboiii, ingat isteri ni masak tak sedap kot...

Tapi saya cakap tak kira nak buat guna resepi mak saya jugak...nanti kalau tak suka kita guna resepi mak kamu pulak yea...hahah...kuasa veto ditangan saya...heheh

Resepi Karipap Sardin Mak Saya

Bahan-bahan untuk inti sardin
1 tin sederhana Sardin Ayam Brand
1 1/2 biji bawang besar dipotong dadu
3 ulas bawang putih dipotong dadu
2 sudu besar cili kisar
sedikit air asam jawa
garam & gula

Bahan-bahan untuk kulit karipap
4 cawan tepung gandum
1/2 cawan minyak masak
sedikit garam
air

 Cara-cara membuat nye


Tumis bawang besar dan bawang putih yang dipotong dadu tadi...tumis sampai layu yea...


Kemudian masukkan cili kisar 2 sudu...masukkan sedikit kuah sardin...tumis sampai naik minyak...Masukkan air asam jawa, garam dan gula...biar sampai kering sedikit...


Dalam bekas lain asingkan isi sardin dari kuahnye...hancurkan ikan sardin tapi jangan sampai hancur sangat...biar sama macam gambar kat atas...=)


Kemudian masukkan isi sardin tadi dalam kuali...kacau-kacau...biarkan inti sardin sedikit kering...guna api perlahan yea...


Haaa, ni dia inti sardin kita yang dah siap...tunggu masa nak dimasukkan dalam karipap je...=)


Masukkan 4 cawan tepung dalam bekas...masak minyak atas api yang sederhana...bila dah agak panas tuangkan minyak dalam tepung...kacau...masukkan sedikit garam dalam air kosong, kacau...masukkan dalam tepung...uli tepung sampai jadi doh macam dalam gambar...tepung saya ni diuli oleh en suami taw...hehe...dah siap biar dalam 15 minit...


Karipap saya yang dah siap di kelim (tak taw betul ke tak ejaan)...saya buat sendiri tak guna acuan...sebab dari dulu dah biasa buat sendiri dengan mak saya...karipap yang rupanya tak cantik tu saya buat lah...dan rupa yang lagi tak cantik tu en suami buat...hahah...tak kisah la cantik ke tak sebab kami berdua yang nak makan...kasi hantam saja...asalkan ada bentuk karipap...=)

Ni first time saya buat karipap taw...dulu-dula ada la tolong mak saya kelim karipap tue...tapi saya buat tak la secantik mak saya buat...huhu...tak pe next time mesti lagi cantik dari sekarang...



Jeng jeng jeng...inilah rupa karipap sardin ku yang sudah siap digoreng...walaupun rupa mu tidak lah menawan kalbu tetapi rasamu amat lah lazat...heheh...serius sedap wei...buktinya saya goreng 10 biji tadi...2 biji dimakan oleh saya dan en suami telah makan sebanyak 8 biji...seeeeeee...sedap la tu kan...hahah

Tips bila nak goreng karipap pulak macam ni...panas kan minyak dulu...bila minyak dah panas perlahan kan api...kemudian masukkan karipap...sentiasa balik balikkan karipan tue yea untuk nak bagi warna nye sekata...goreng dengan api sederhana...ini semua mak saya ajar...sebabnye karipap ni kalau kita tak pandai goreng buruk rupanye...mengelembung kulit karipap...=)

Walaupun proses nak membuat karipap ni agak mengambil masa dan banyak songeh nye tetapi bila hasilnya menjadi bertambah semangat lak nak buat lain kali...lagi-lagi bersemangat bila orang yang kita sayang cakap sedapppp...hahah...lagi pun bukan nye buat sorang-sorang...rajin pulak en suami tolong tadi...terima kasih yea kamu...=)

No comments:

Post a Comment

Thanks for droppin' the comments.