ChurpChurp

Nuffnang ads

Tuesday 8 January 2013

Ikan Pekasam

Salam...

 

Apakah ini yea...sapa yang penah makan taw la ape ini...lagi kalau orang utara mesti taw punya...inilah yang dinamakan Ikan Pekasam...antara makanan terkenal orang utara terutamanya dekat Kedah Darul Aman...

Pasai apa saya kata terkenal dekat Kedah ja sebab saya rasa orang sebelah Langkawi dan Penang tak taw sangat pasai ikan pekasam ni termasuklah saya dan keluarga saya...hahaha...en suami selalu kata orang Langkawi ni sombong sebab semua pun tak taw....ehhh, dah betui tak taw kan nak buat cam ne lagi...=)

Saya mula makan ikan pekasam ni selepas kawen la...sebelum ni ade je tengok orang jual dekat Pekan Rabu nun...tapi tak penah teringin nak beli pun...lepas je kenduri kawen sebelah en suami...kami siap-siap nak balik mak mertua bekalkan macam-macam...penuh bonet kereta...pastu dia tanya mau dak ikan pekasam...tak kan la nak cakap 'cheq tak makan ikan ni mak'...huhu...malu plak...angguk je la...

Sekarang dah jadi makanan kegemaran pulak taw...memang betui orang cakap tak kenal maka tak cinta...eheee...tapi saya makan ikan pekasam yang mak mertua saya buat je...putih je nampak...selera nak makan...selalu yang jual tu warna gelap, saya tak pernah makan...huhu

Mak mertua saya pancing sendiri ikan ni semua...ikan apa saya tak taw sangat...tapi yang pasti ikan sungai la...kalau dekat kampung waktu petang memang ramai golongan mak-mak ni dok pancing...mak mertua saya pancing ikan dekat sungai tepi rumah je....=)


Balik dari kampung baru ni mak mertua kirim macam-macam...sampai je rumah saya kemas jumpa bekas ni...kretip betui mak mertua saya...siap salotape bagai bekas isi ikan pekasam ni supaya tak tumpah...saya ingat ape la isi dalam nye...sayang mak...=)

Sekarang mak mertua dah jarang buat ikan pekasam ni...kaki dia dah tak berapa kuat nak berdiri lama-lama...sakit sendi...buat untuk makan sendiri je...yang pasti saya tak pernah tengok macam mana cara pembuatanya...selalu tengok yang dah siap je...heheh...

Kalau jual mahal ni...lebih kurang RM15 sekilo...kat pasar malam Seksyen 7 Shah Alam pun saya perasan ada orang jual...2 ekor RM5 kot...agak mahal...

Makanan kampung ni la yang sedap kan...goreng ikan pekasam ni garing-garing tabur bawang dengan cili padi sikit pun dah cukup...rasa ikan pekasam ni masam-masam sikit...lazat...siapa yang tak pernah cuba tu apa lagi, tak kenal maka tak cinta yea...=)

No comments:

Post a Comment

Thanks for droppin' the comments.