ChurpChurp

Nuffnang ads

Saturday 19 January 2013

Petua Hilangkan Kutu dalam Beras

Salam...

Rasanya lebih kurang 2 3 minggu dah saya tengok beras saya ada haiwan kecil ini dok menumpang...setiap kali nak masak nasi mesti dok bebel-bebel kat haiwan ni...dari mana dia mai tak taw la...

Mula-mula saya ubah kedudukan bekas beras saya...kot-kot simpan kat bawah meja dapur tu penyebabnya...tapi tak de perubahan pun...still ada lagi dia ni...langkah kedua saya beli bekas beras baru...sebab sebelum ni saya simpan beras dalam tupperware je...beli bekas yang besar sikit...tapiiiiii, haiwan degil ni ada je lagi...

Pening saya dok pikir pasal ni...sebab saya rasa geli nak masak nasi kalau ada haiwan ni dalam beras...huhu...tetiba teringat nak mengoogle...jumpa banyak gak petua...saya try yang petua ni dulu...sebab mudah sangat...=)

 - potong dua cili kering secara memanjang tu...

 - gaul dalam beras

 - biar dalam masa seminggu or lebih

 - hasilnya....berambus sudah haiwan tersebut...menjadi petua ni....selesai masalah saya...=)


Tengok bekas beras saya dah sesuci embun pagi tanpa ganguan haiwan tersebut...pasni tak payah suruh en suami masak nasi lagi sebab saya dah tak geli...pecah rahsia saya suruh en suami masak nasi...hahah...

Antara petua lain hasil tanya cik google...

1- jemur beras tengah panas
2- masukkan daun pudina yang sudah dikeringkan dalam bekas beras
3- masukkan kulit kayu manis dalam beras...

Agaknya haiwan-haiwan kecil ni memang tak suka bau yang kuat kot...heheh...tengok petua dekat atas kebanyakan nya benda yang kita kena guna untuk hilangkan haiwan-haiwan kecil ini semuanya berbau agak kuat...huhu...

Satu petua berguna saya nak kongsi kat sini...petua tak bagi cik semut masuk dalam bekas gula...saya dekat rumah memang sentiasa masukkan bunga lawang dalam bekas gula untuk elak semut menceroboh...memang sangat mujarab petua ini...tapi mesti ramai kot dah taw...xpe, saya kongsi untuk sapa yang tak taw je...eheee...

4 comments:

  1. bagus petua nih... thanks kongsi..

    salam kenal.. done follow sini :-)

    ReplyDelete
  2. saya tak tau hhihi... google terjumpa kat sini.. thanks 4 sharing

    ReplyDelete
  3. Nk cuba lpas ni,sb stp kali nk msk rsa geli je tgk bubuk2 ni da mcm kutu da brgerak-gerak

    ReplyDelete

Thanks for droppin' the comments.