ChurpChurp

Nuffnang ads

Saturday 12 January 2013

Nasi Ayam Seksi

Salam...

Jom kongsi resepi pulak arini...ala resepi mudah aje...Nasi Ayam Seksi nama diberi...hahah...awat seksi sebab kulit ayam semua dah kena tanggal...lagi pun kulit ayam amat lah tidak elok untuk dimakan...penyebab pelbagai penyakit...huhu

Lama dah teringin nak cuba buat nasi ayam ni...tambah lagi nasi ayam antara kegemaran en suami...tapi dia suka nasi ayam steam tu...nasi ayam hainan...tapi macam susah je nak buat yang tu...so untuk percubaan pertama saya masak nasi ayam biasa dulu...nanti-nanti cuba buat nasi ayam hainan pulakkk...

Nasi Ayam Seksi


Setengah ekor ayam basuh sampai bersih...rebus ayam dengan 2 inci halia dan 4 ulas bawang putih yang ditumbuk...


Bila ayam dah separuh masak tutup api...tapis airnya...air rebusan ayam simpan untuk kegunaan lain nanti...


Dalam bekas lain masukkan 4 ulas bawang putih, 2 inci halia yang ditumbuk, kicap pekat, kicap manis, sos tiram, madu, 3 sudu air rebusan ayam tadi dan garam...kemudian masukkan ayam...perap sekejap...


Untuk nasi pulak tumis bunga lawang dan kawan-kawannye tu dengan serai, 2 ulas bawang putih, seinci halia dan daun pandan...saya gunakan mentega untuk menumis...dah naik bau masukkan beras yang sudah dicuci bersih...masukkan air rebusan ayam...agak air tak cukup boleh tambahkan air biasa...masukkan sedikit garam dan serbuk kunyit untuk mencantikkan nasi nanti...pastu masak nasi macam biasa je...


Sup nasi ayam saya masak simple aje...guna lebih kurang secawan air rebusan ayam tadi campur air biasa sikit...masukkan seketul kiub ayam dan sedikit garam...tabur daun sup...siap

Untuk sos nye...kisarkan 4 biji cili merah, sedikit cuka makan, sedikit garam dan sedikit air rebusan ayam...cili merah tu jangan lupa buang biji dulu...saya masakkan sos ini seketika atas api perlahan untuk hilangkan bau cili...

Kicap nye pulak kisarkan 7 biji cili padi, 2 ulas bawang putih, sedikit gula, kicap kipas udang dan sedikit sos yang kita perap ayam tadi...masak atas api seketika...siap...

Potong la segala sayur-sayur yang korang suka...salad, timun dan tomato pilihan saya...=)


Goreng ayam yang telah diperap tadi...goreng sekejap je...sebab tadi kita dah rebus ayam tu...tengok la berapa seksinya ayam saya...ehee...tapi sangat lazat taw...hitam-hitam tu sebab madu...=)


Inilah hasilnya Nasi Ayam Seksi tu...nyam nyam nyam...lazat...en suami makan bertambah-tambah...berbaloi saya buat walaupun ambil masa yang agak lama nak buat nasi ayam ni...saya sukaaa....ngehngehngeh...

Masa tengah buat nasi ayam ni mak saya tepon...bila cakap saya tengah buat nasi ayam dia cakap 'amboi rajin anak mak yea, dok dua orang pun buat nasi ayam'...Anak mak yang sorang ni memang rajin tak macam yang lain tu...ikut mak la ni...hahah


No comments:

Post a Comment

Thanks for droppin' the comments.