ChurpChurp

Nuffnang ads

Wednesday 16 January 2013

Kek Coklat Kukus

Salam...


Terliur tak tengok pic ni...pasti ramai yang dok telan air liur kan...hahaha...perasan pulokkk...inilah percubaan pertama saya membuat kek coklat kukus...macam biasa saya kalau teringin nak makan sesuatu mesti cari resepi yang paling mudah dan pastinya lazat...huhu...saya suka cuba resepi baru...=)

Bawa kek ni g opis...bagi member opis rasa...abis tak kan la sebiji kek ni saya nak makan dengan en suami je...mau gomokkkkssss kami nanti...heheh...walaupun sebenarnya dah makin bolattt sekarang pasangan ini...huhu...member opis cakap sedap...siap mintak resepi...yang member lelaki pun tanya nak buat macam mana...glamour saya kat opis disebabkan kek coklat kukus ni...kahkahkah...

So, mai la tengok macam mana terhasilnya kek coklat kukus lazat dan mudah nak disediakan ini...=) Saya amek resepi ni dari blog sape ntah...die tulis Kek Coklat Kukus Munira...mintak copy yea...

Resepi Kek Coklat Kukus

Bahan A
1 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikabonat


Mula-mula ayak semua bahan A...

Bahan B
1 cawan gula pasir
1 cawan minyak masak
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu segar @ susu cair
1 cawan susu pekat manis
1 sudu kecil esen vanilla


Campur semua Bahan B dalam periuk...


masak atas api yang kecil...kacau sampai semua jadi sebati...jangan sampai mendidih...lebih kurang jadi macam dalam gambar kat atas...


4 biji telur pukul sampai kembang...nak blend pun tak pe...tapi saya pukul guna garfu je...mudah...hehe


Sapu loyang dengan minyak supaya kek tak melekat nanti...loyang saya sudah kemek...tanda selalu digunakan...hahah...pastu secara selang seli campurkan Bahan A, dan telur ke dalam Bahan B...kacau sampai sebati...tapis adunan untuk mengelakkan tepung berketul...tuang kan adunan ke dalam loyang yang telah disapukan minyak dan dipanaskan terlebih dahulu...kukus selama lebih kurang 1 jam...cucuk dengan lidi untuk tahu kek sudah masak ke belum...kalau dah masak kek tak kan melekat dekat lidi...=)


Kek yang sudah siap di kukus dan di keluarkan dari loyang...rasanya senang keluarkan kek dari loyang ketika ia masih panas kot...saya tak sure tentang ini sebab saya buat masak kek dah sejuk dan ianya sangat lah susah...tergelak suami tengok saya berusaha nak keluarkan kek ini...huhu...nasib baik rupa nye masih cun...=)


Untuk topping kek pulak cuma masakkan coklat masakan secara double boiled...saya campur susu cair sikit untuk rasa lemak berkrim yang lebih...eheee


Siram aje coklat masakan tadi di atas kek yang sudah siap dikukus...siap sudah kek coklat kukus yang mudah dan lazat ini...masukkan dalam peti sejuk sebab lagi lazat makan waktu sejuk-sejuk....=)

Tips ::
1. Masa kukus tu pastikan wap kukusan tidak menitis atas kek...korang nak balutkan penutup kukusan dengan kain pun boleh...saya tak balut pun...cuma sentiasa lap air dekat penutup tu...=)
2. Guna lah coklat masakan jenama yang mahal sikit yea...saya guna jenama Giant sebab jenama lain dah habis waktu nak beli tu...bukan sebab nak beli yang murah tapi malas nak g kedai lain beli je la...tapi kualiti nye hampeh je...rasa sedap tapi tak secantik rupanye...selalu saya guna jenama Bunga Raya...terbaikkk...
3. Guna serbuk koko jenama Van Houten, lazattt...

No comments:

Post a Comment

Thanks for droppin' the comments.